شاید تا الان به این نتیجه رسیده باشید که
چرا مطالب را یاد نمی گیریم؟
در تعریف یادگیری گفته شده است که یادگیری، عبارت است از تغییرات نسبتاً دایمی در رفتار، که بر اثر تجربه و تمرین حاصل میشود.
هر یک از ما به نحوی در فرایند یادگیری با مشکل مواجه هستیم. ممکن است که این مشکل به طور عمده و قابل ملاحظهای پدید نیاید؛ در آن صورت، با اصلاح روشها و از میان بردن مشکلات یادگیری، خود را به حد مطلوب میرسانیم. وجود مشکل اساسی در فرایند در این مقاله میکوشیم تا شما را با برخی از آنها آشنا سازیم.
نداشتن هدف و انگیزه کافی برای یادگیری
هدف، ایجاد انگیزه میکند. وقتی هدف، متناسب با علاقهها، تواناییها و امکانات اجرایی یادگیرنده باشد، در او علاقه برای یادگیری به وجود میآورد. در بسیاری از مواقع، نداشتن هدفی مشخص، روشن، قابل دسترس و متناسب با یادگیرنده و امکانات اجرایی او، باعث میشود که یادگیری به خوبی انجام نشود.
یادگیری به انگیزه نیاز دارد، و انگیزه، میل و رغبت برای رسیدن به یک هدف معین است. هرچه انگیزه برای یاد گرفتن بیشتر باشد، فرد در راه رسیدن به آن هدف، کوشش و فعالیت بیشتری میکند؛ مثلاً نوجوانهایی را میشناسیم که در درس ریاضی ضعیف هستند و اطلاعات بسیار کمی درباره آن درس دارند؛ در حالی که در فعالیتی مانند فوتبال، وضع دیگری دارند و با علاقه و دقتی خاص، برنامههای فوتبال را دنبال میکنند و اطلاعات دقیق و وسیع آنها در این زمینه، تعجبآور است. تفاوت میان معلومات درسی، مانند ریاضی، و فعالیتی مانند فوتبال، در ذهن این نوجوانان در این است که فوتبال، مورد علاقه و توجه آنهاست، حال آنکه درس مورد نظر، چنین علاقهای را در آنها ایجاد نمیکند؛ بنابراین، هنگامی که انگیزه برای یاد گرفتن وجود داشته باشد، فرد در راه فراگیری آن کوشش میکند و در غیر این صورت، معمولاً درصدد یاد گرفتن برنمیآید و در این زمینه اقدامی نمیکند.
نداشتن زمینه قبلی (معلومات پایه) برای یادگیری
توانایی فرد برای فراگیری، در موارد بسیار، به زمینه یا پیشینه معلومات وی بستگی دارد؛ به طور مثال، برای اینکه یک نوجوان لگاریتم را به خوبی و درستی بفهمد، باید قبلاً چهار عمل اصلی را یاد گرفته باشد؛ یا اگر بخواهیم به شخصی راجع به رشد کودک چیزی بیاموزیم، باید ابتدا او را با اصول و مبانی رشد جسمانی و روانی کودک آشنا کرده و بعد از آن، مطالب پیچیدهتر را برای وی مطرح کنیم. اگر سعی کنیم به یک نوجوان، بدون آنکه با اطلاعات «پایه» آشنایی داشته باشد، مطالب پیچیدهای را بیاموزیم، او نخواهد توانست آنها را به خوبی و درستی فرا بگیرد.
عدم توجه و دقت کافی به منظور آموختن
طبق مطالعات صورت گرفته در مراکز آموزشی، یکی از مسایلی که بسیاری از مربیان مطرح میکنند بیتوجهی یا بیدقتی دانش آموزان نسبت به مطالب آموختنی است. کارشناسان تعلیم و تربیت، بیتوجهی یا بیدقتی را مهمترین علت یاد نگرفتن این افراد میدانند. برای اینکه شخص چیزی را به خوبی فهمیده و یاد بگیرد، باید ابتدا به آن توجه کند. به طور کلی، هرچه بیشتر به چیزی توجه کنیم، بهتر آن را درک میکنیم. اشخاصی که دارای تواناییهای حسی (بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و بساوایی) سالمی هستند و میتوانند آنها را به درستی به کار برند، اغلب به خاطر ندیدن یا نشنیدن چیزهایی که در محیط آنهاست، فرصتهایی را که برای یادگیری آنها فراهم شده است، از دست میدهند.
حامی تحصیلی، حامی شما تا کنکور
درباره این سایت